Missie & Visie

Op Caleidoscoop geven we ons onderwijs vorm aan de hand van vier kernwaarden:

  • Samenwerken 

  • Eigenaarschap 

  • Verwondering 

  • Burgerschap 
     

Missie: wij streven op KC Caleidoscoop dat onze leerlingen: 

  • Zich gehoord en gezien voelen in een respectvolle omgeving waarbij gestreefd wordt naar passende ondersteuning, zodat er voor alle leerlingen passend onderwijs mogelijk is. 

  • Kritisch kijken naar zichzelf, anderen en de wereld om hen heen, waarbij zij feedback kunnen geven en ontvangen om zo hun leven lang in ontwikkeling te blijven. 

  • Kennis verwerven en vaardigheden leren om later op een sociale en autonome wijze deel te nemen aan de maatschappij.  

  • Door betekenisvol cognitief en creatief (les)aanbod en een rijke leeromgeving, nieuwsgierig en vol verwondering kijken naar de wereld om hen heen.  

Visie: op KC Caleidoscoop leren onze leerlingen: 

  • De basiskennis van de vakken rekenen, taal, lezen en spelling door de inzet van expliciete instructie en het stellen van hoge verwachtingen. 

  • Door verwonderd te raken over de wereld, de natuur en de geschiedenis met rijke teksten en een rijke leeromgeving. Taal en begrijpend lezen zijn geïntegreerd in het curriculum van wereldoriëntatie (wo). 

  • Zelfstandig en zelfverantwoordelijk te zijn voor hun eigen gedrag, hun ontwikkeling in de huidige maatschappij, waarbij aandacht is voor actief burgerschap. Dit om zich te ontwikkelen tot veerkrachtige en wendbare wereldburgers. De Engelse taal wordt vanaf groep 1 aangeboden om zo een bredere basis te leggen voor het wereldburgerschap. 

Wat zie je leerlingen op KC Caleidoscoop doen? 
De leerlingen op KC Caleidoscoop genieten van hun schooltijd en hebben plezier in het leren van nieuwe dingen. Zij zijn nieuwsgierig, zelfstandig, hebben een actieve houding en verwonderen zich waardoor zij tot persoonlijke groei komen op zowel cognitief als sociaal-emotioneel gebied. Door respect en zorg voor elkaar en de omgeving, wordt ervan en met elkaar geleerd.  

Wat zie je leerkrachten op KC Caleidoscoop doen? 
Leerkrachten hebben plezier in het lesgeven aan de leerlingen. Zij werken aan een goede relatie, zodat de leerlingen zich veilig voelen en tot leren kunnen komen. Daarnaast bereiden leerkrachten gezamenlijk lessen voor waarbij de expliciete directe instructie, structuur en verwondering van belang zijn. De leerkrachten stellen hoge verwachtingen aan de leerlingen bij de kennisoverdracht en het aanleren van de vaardigheden. Tijdens de les worden de leerlingen geobserveerd en wordt de les waar nodig gedifferentieerd aangeboden. De leerkrachten vinden de driehoek kind-ouder/verzorger-school van groot belang om zo met elkaar de ontwikkeling van de leerling te stimuleren en te volgen. De leerkrachten geloven in een leven lang leren en blijven zich daarom professionaliseren. 

Hoe ziet de leeromgeving eruit op KC Caleidoscoop? 
Dit alles moet worden vormgegeven voor leerling en leerkracht, in een veilige, rijke leeromgeving die rust en structuur uitstraalt en die uitnodigt tot verwondering en samen leren.